La Mostra de València renaix amb seccions i cicles de cinema mediterrani
Després de 7 anys desapareguda, La Mostra de València-Cinema del Mediterrani renaix aquest 2018 amb il·lusions renovades. Rosa Roig com directora tècnica i Eduardo Guillot com responsable de la programació seran les cares visibles de la cita audiovisual. Aquesta 33a edició s’inaugura el proper dijous 18 d’octubre i s’allargarà fins el divendres 28. Els Cines Babel i La Filmoteca seran les seus de les projeccions de la Mostra que comptarà amb diverses seccions. A la secció oficial se li suma la secció informativa i, a més, ja es coneixen dos cicles: el cinema negre francés i el cinema palestí contemporani.
La diversitat de mirades i la pluralitat cultural marca la Secció Oficial de Mostra de València composta per 11 pel·lícules que es projectaran per primera vegada a Espanya. També, amb més de 12 països de l’arc mediterrani representats (Espanya, França, Itàlia, el Marroc, Tunísia, Grècia, Líban, Egipte, Turquia, Kosovo, Albània, i Algèria) i amb un 40% de representació femenina en les seccions oficial i informativa. Consulta la programació completa i compra la teua entrada per 2,50 €.
Secció Oficial
11 pel·lícules formaran part de la Secció Oficial. Es projectaran per primera vegada a tot l’Estat i venen de diferents països de tot l’arc mediterrani.
- Sheikh Jackson (Amr Salama, Egipte). Candidata d’Egipte als Oscar. Relata la història d’un clergue musulmà que comença a qüestionar-se la seua fe quan descobreix la notícia de la mort de Michael Jackson, el gran ídol de la seua infància.
- Paper Flags (Nathan Amrosioni, França). Director de solament 18 anys. Un retrat molt fresc de les relacions familiars.
- L’Enkas (Sarah Marx, França). Recentment eixit de la presó, Ulysee necessita diners. Enfrontat a la seua mare depressiva, decideix anar de rave en rave a bord d’un foodtruck venent aigua amb ketamina.
- Apatride (Narjiss Nejjar, coproducció Marroc-Qatar-França). Narra la dramàtica història d’Hénia, la qual va ser separada de sa mare a causa del conflicte entre el Marroc i Algèria, durant la Marxa Negra.
- El Jaida (Selma Baccar, Tunísia). Dirigida per la primera dona productora de la història del cinema tunisià. Un contundent retrat de la vida de quatre dones empresonades.
- Whispering Sands (Nacer Khemir, Tunísia). Nova pel·lícula del director que va guanyar la Palmera d’Or en la Mostra 1984 amb Los balizadores del desierto.
- The Pigeon, (Banu Sivaci, Turquia).
- Heaven Without People, (Lucien Bourjeily, Líban). Va ser Premi especial del jurat en el festival de Dubai.
- Secret Ingredient (Gjorce Stavreski, coproducció Macedònia-Grècia). Comèdia recentment escollida com a representant de Macedònia en els Oscars.
- Nome di Donna, (Marco Tullio Giordana, Itàlia).Parla sobre assetjament a la dona en l’entorn laboral.
- Fishbone, (Adán Aliaga, Espanya). Filmada a Tabarca, la pel·lícula explica la història d’una xef espanyola que viu a Nova York i que es veu obligada a tornar a l’illa després de la Mort de son pare.
Jurat de la Secció Oficial
El jurat de Secció Oficial de Llargmetratges de Mostra de València està presidit per la productora, directora i actriu libanesa Rana Salem. A més, està format per l’actriu francesa Sabrina Seyvecou; el periodista italià i crític de cinema Marco Lombardi; la directora i productora tunisiana Khedija Lemkeche; i per la sonidista catalana Amanda Villavieja.
Secció Informativa
La secció informativa de Mostra de València reflecteix el present del cinema fet en el Mediterrani. La conformen les següents 10 pel·lícules:
- Un día más con vida, de Raúl de la Fuente i Damian Nenow
- Cafarnaúm de la directora Nadine Labaki
- Amerika Square de Yannis Sakaridis (Foto de portada).
- Mon tissu préféré de la directora Gaya Jiji
- L’equilibrio de Vincenzo Marra
- Comme des garçons de Julien Hallard
- The marriage de Blerta Zeqiri
- Until the End of Time, de Yasmine Chouikh
- Sad Hill Unearthed, de Guillermo de Oliveira
- La noche de 12 años, de Álvaro Brechner
Polar: sèrie negra a la francesa
Aquest cicle de cinema ofereix l’oportunitat d’observar com evoluciona un gènere a un país. Concretament com ha evolucionat el cinema negre francés des dels anys 50 fins a l’actualitat. Es podran veure fins a 17 pel·lícules. Un recorregut extens, clàssic i modern, pel millor del gènere amb els següents títols:
- No toquéis la pasta (Touchez pas au grisbi, Jacques Becker, 1954)
- Rififi (Du rififi chez les hommes, Jules Dassin, 1955)
- Ascensor para el cadalso (Ascenseur pour l’échafaud, Louis Malle, 1958)
- Tirad sobre el pianista (Tirez sur le pianiste, François Truffaut, 1960)
- La evasión (Jacques Beckel, 1960)
- Pierrot le Fou (Jean-Luc Godard, 1965)
- El silencio de un hombre (Le samouraï, Jean-Pierre Melville, 1967)
- Serie negra (Série noire, Alain Corneau, 1979)
- Coup de Torchon (Bertrand Tavernier, 1981)
- La luna en el arroyo (Jean – Jacques Beineix, 1983)
- La ceremonia (La cérémonie, Claude Chabrol, 1995)
- Lee mis labios (Sur mes lèvres, Jacques Audiard, 2001)
- Plaga final (Pars vite et reviens tard, Régis Wargnier, 2007)
- Mesrine 1 (L’instinct de mort, Jean-François Richet, 2008)
- Mesrine 2 (L’ennemi public n°1, Jean-François Richet, 2008)
- Dejad que los cadáveres se bronceen (Laissez bronzer les cadavres!, Hélène Catet, Bruno Forzani, 2017)
Cinema palestí
Una de les múltiples mirades del festival es detindrà al cinema palestí contemporani. El cicle s’anomenarà Palestina, ací i ara, el qual efectuarà una mirada al cinema palestí contemporani. Inclou huit llargmetratges de ficció, tres de les quals han sigut dirigides per dones cineastes.
- Writing on Snow de Rashid Masharawi
- The reports on Sarah and Saleem de Muayad Alayan
- Omar de Hany Abu-Assad
- Love, Theft & Other Entaglements de Muayad Alayan
- 3000 Layla de Mai Masri
- Wajib d’Annemarie Jacir
- Lamma Softak d’Annemarie Jacir
- Dégradé de Tarzan Nasser i Arab Nasser