Els teatres municipals de València comencen l’any així
Amb l’any nou, i sense quasi descans, torna la programació als teatres municipals de València, La Mutant i el Teatre el Musical. A l’igual que al setembre, les dues sales opten per avançar un mes les seues temporades, que arrencaran durant les primeres setmanes de 2021
El pròxim 8 i 9 de gener, La Mutant demostrarà una vegada més la seua condició de pionera -al juny ja va ser la primera sala de la ciutat en reobrir les portes després de l’estat d’alarma- amb la doble representació de A-Normal o la oveja errante, un cant a la llibertat i a la necessitat de cometre errors signat per la coreògrafa i intèrpret Ángela Verdugo. Set dies després, l’espai del carrer Joan Verdeguer acollirà l’estrena absoluta de Pasado_Mañana (15 i 16 de gener), una distopia mediambiental a càrrec de la companyia Osaka Club que s’emmarca dins del compromís de La Mutant amb la creació dramàtica més contemporània, i que serà preestrenada en exclusiva el dijous 14 de gener.
La dansa i el teatre tornaran a ser protagonistes els dies 22 i 23 amb la posada en escena d’un muntatge acabat d’estrenar a El Mercat de les Flors de Barcelona: Andrei Rublev, un paniconografía, una reflexió sobre l’art a través de la figura d’un pintor rus en la qual el dramaturg Tomàs Aragay i la ballarina Sofia Asencio, ànimes mater de la prestigiosa formació Societat Doctor Alonso, continuen explorant el seu propi llenguatge i les possibilitats del concepte de desplaçament. Per últim, el 29 i 30 de gener, el valencià Vicente Arlandis oferirà amb Cuerpo gozoso se eleva ligero la seua creació més “gamberra”, una performance molt particular sobre la figura de l’idiota i la força de la gravetat que s’exerceix sobre els elements escènics, que torna a l’espai municipal després d’haver estat programada en 2019.
Pel que fa al Teatre El Musical, la nova programació s’obrirà oficialment el 15 de gener amb un dels plats forts suspesos en el seu dia per la pandèmia: Ricardo III (20 hores), l’aplaudida revisió en forma de comèdia que Miguel del Arco ha fet del clàssic de William Shakespeare, una dissecció del concepte de maldat i el poder absolut que compta entre els seus intèrprets amb Israel Elejalde, Álvaro Báguena o Manuela Velasco. Una obra “plena d’enveges, corrupció, cobdícia, enganys, interessos partidistes i fake news”, en paraules de Juanma Artigot, per a qui la cita suposarà la seua estrena com a coordinador artístic del TEM al front d’una temporada completa. A més, l’espai del Cabanyal-Canyamelar acollirà també este mes de gener l’inici de les habituals residències artístiques i les mostres dels estudiants de l’ESAD, estes últimes a través de la peça Marburg, escrita per Guillem Clua i dirigida per Ester Alabor (els dies 28, 29 i 30 a les 19:30 hores i el 31 a les 19).